ADHD: La maten bli din medisin!

Bilde av glad familie, mat og adhd

Symptomene på ADHD kan reduseres og hverdagen blir bedre dersom maten tilpasses.

Endringene kan være enkle, spesielt dersom du oppdager effekten! Omlag 5 prosent av barna i verden får diagnosen ADHD. Sykdomsbildet kjennetegnes av uro, uoppmerksomhet og manglende impulskontroll som kan være så uttalt at barnets evne til å fungere normalt påvirkes. Per i dag finnes det ingen laboratorie- eller klinisk test som med sikkerhet kan stille diagnosen. Mange barn medisineres, vanligvis med Ritalin – og flere foreldre frykter uønskede bivirkninger.

Vanlige matvarer kan påvirke psyken din

Reaksjoner på matvarer omfatter ikke bare fordøyelsesplager, eksem og allergi, men kan i følge forskerne også påvirke hjernen og gi adferd og konsentrasjonsproblematikk. Derfor kan helt vanlig mat være en sannsynlig risikofaktor for ADHD. Forskere har påvist økt forekomst av spesielle peptider (ufullstendig nedbrutte proteiner) i ADHD-barns urin, spesielt fra kumelk, melkeprodukter og kornprodukter, men også fra egg, sjokolade og sitrusfrukt. Slike peptider kan redusere mengden dopamin som er kroppens eget velbehagshormon . Dopaminet trigger følelsen av glede og velvære.

Hva er peptider?

Peptider er korte proteiner, det vil si peptider som ineholder bare noen få aminosyrer som er bundet sammen.Når disse peptidene kommer ned i tarmen vil de normalt brytes ned til enkelte aminosyrer og etterhvert passere tarmslimhinnen og inn i blodsirkulasjonen. Ved nedsatt nedbrytning av disse peptidene vil disse gå ut i blodsirkulasjonen og skape ugunstige effekter.

Her på Balderklinikken kan vi ved en enkel urinprøve få testet om det påvises slike peptider. Dersom testen påviser peptider vil det være klart at vi anbefaler diett.

Diettstudie viste effekt

En ADHD-studie med streng eliminasjonsdiett over 5 uker (omfattet bare matvarer som ikke gir matvarereaksjoner) viste signifikant bedring i symptombildet hos ADHD-barn. Gjennomsnittlig forbedring på ACS-skalaen («abbreviated ten-iten connors scale») var 62,6 prosent for gruppen på eliminasjonsdiett sammenliknet med kontrollgruppen. ARS-skalaen («ADHD rating scale») viste en forbedring på 70.3 prosent. Andre studier viser liknende effekter med symptombedring hos opp til 82 prosent av barna. Hos 29 prosent ble adferden vurdert som normal.

Kumelk, hvete-protein og gluten (protein/gliadin fra hvete, rug og bygg) topper listen over matvarer det er vanlig å reagere på. Og mange får i seg mye av nettopp dette. Derfor kan det kanskje være verd å redusere mengden eller unngå disse matvarene helt i 2-3 uker for å se om det kan hjelpe barnet.

Omega 3 har god effekt på hjernen

Flerumettede fettsyrer støtter hjernens utvikling og kan virke gunstig på mange funksjoner i kroppen forøvrig. Vi ser i mange tilfeller at dette i seg selv kan virke konsentrasjonsfremmende og til en viss grad beroligende.

I blodet hos barn med ADHD er det gjennom studier blitt påvist lave verdier med langkjedede flerumettede fettsyrer. Vanlig kosthold gir ofte for lav tilførsel av Omega 3 med mindre man spiser mye fet fisk og kjøtt fra dyr på naturlig beite. Studier der barn har fått tilskudd av Omega 3, har vist bedring i symptombildet. En mulig grunn til dette er at Omega 3 øker dopamin-nivået i kroppen. For å få tilført nok omega 3 og sikre riktig fettsyrebalanse, anbefales det å spise 300-600 mg omega 3 per dag og 30-60 mg omega 6. Da gir du barnet ditt hjernemat og viktige byggeklosser i form av sunt fett.

ADHD og kjemiske tilsetningsstoffer

35 års forskning viser at kjemiske tilsetningsstoffer i maten kan være problematiske. Blant barn som er følsomme for slike stoffer, reagerer 65-85 prosent på så lite som 100 mg kunstig farge. Røde og oransje stoffer er verst. Konserveringsmidler som salisylater og benzosyre er heller ikke særlig bra.

Dette er en av flere gode grunner til å lage mat med rene, gode råvarer fra bunnen av. Da unngår du skadelige tilsetningsstoffer som i tillegg til å forverre ADHD-symptomer kan gjøre mye annen ugagn i kroppen. Ved et riktig kosthold sørger du for smarte byggeklosser og nok vitaminer og mineraler til celleproduksjonen i kroppen.

Kilder:

  • KL Reichelt, ADHD: «Diagnosis and treatment»
  • Pediatrics 2012;129;330
  • Lancet 2011;377;494-50