Akupunktur mot migrene

Akupunktur kan ha effekt ved migrene. Virkningen er god både når det gjelder behandling og forebygging av anfall, skriver lege Bernt Rognlien.

Migreneanfall starter ofte med flimring for øynene, eller sikksakktegninger eller lysglimt noen minutter før smerten begynner. Migrene kommer med anfall av halvsidig hodepine med eller uten kvalme og oppkast. Migrene er ofte så kraftig at den er uforenlig med arbeid og daglige gjøremål, og hodepinen blir verre ved fysisk aktivitet under anfall.

Behandling
Migrenemedisinene hjelper mange, men du må ta de hver gang du får anfall for å redusere intensitet, og forebygge kraftige anfall og du kan bli avhengig av et stort pilleforbruk. Det er mye du selv kan gjøre for å fjerne utløsende årsaker. Stressbelastning er ofte utløsende og det er viktig å lære avspenningsteknikker og mestre stress. Har du mistanke om at enkelte matvarer er utløsende bør du systematisk prøve å kartlegge dette for å eliminere de fra kostholdet. Dette bør legen eller ernæringsfysiologen din også kunne hjelpe deg med.

Søvn hjelper på migrene. Får du sove når du har anfall vil du ofte oppleve at hodepinen er borte når du våkner igjen. Nok søvn og regelmessig døgnrytme kan for mange forebygge anfall. Dette er også viktig i helgene, mange får migrene i helgene, -weekendmigrene – den kan bli borte hvis du opprettholder samme døgnrytme som resten av uken.

Unngå mye sterkt sollys, sterke lyder og andre ting som kan utløse anfall. Mange kvinner får mer migrene når de går på p-piller. Regelmessige måltider vil være med å forebygge anfall, unngå søtsaker som mellommåltider, drikk lite kaffe og vær spesielt forsiktig med rødvin.

Urter
Matrem(Chrysantemum partetum) kan ha effekt ved migrene. Det finnes flere ulike naturmidler til bruk for migrenepasienter laget av matrem.

Alternative behandlingsformer
Homeopatiske medisiner har ofte god effekt og virker ofte så du får mindre og skjeldnere anfall.

Akupunktur er likevel den behandling vi bruker mest hos oss på Balderklinikken, det er godt å ha noe annet en piller å tilby ved smerter. Akupunktur er både effektiv for å behandle akutte anfall og for å forebygge anfall. Mange blir helt friske og anfallsfrie i lange perioder eller flere år etter en serie med akupunkturbehandlinger. Effekten er så god at dette burde være første behandlingsvalg for alle med migrene.
For mange kan Yoga og meditasjon hjelpe.

Masser deg selv
Ved begynnende anfall kan det hjelpe og massere akupunkturpunkter i nakke, panne og ansikt. Akupressur kan du gi deg selv. Punktene som er vist på bildene er mest brukt ved migrene. Massasjen skal vare fra 2-3 minutter på hvert punkt og kan gjentas 2-3 ganger i timen de første timene – du skal vekselvis trykke/slippe trykket, eller gi en lett roterende massasje på punktene. Når du masserer kan du forsterke effekten ved å smøre på olje av peppermynt, sitronmelisse eller lavendel lokalt på de samme punktene. Dette helbreder ikke, men kan hjelpe hvis du oppstarter det helt i begynnelsen av anfallet. Virker det ikke etter 2-3 timer er det neppe mer og hente.

Symptomer
Smertene er kraftige, ofte bankende og varer fra noen timer til dager. Smertene skifter ofte side fra anfall til anfall. De fleste er lyskye og ømfintlige for lyder og ønsker å ligge i et mørkt rom. Noen kan få vanskeligheter med å snakke, bli klønete i armer og bein, få nummenhet , eller migrenen kan utløse kraftig svimmelhet.

Årsak
Migrene skyldes at blodårene i hodet trekker seg sammen og deretter utvider seg. Det er under utvidelsen av blodårene at smertene kommer. Migrene er ofte arvelig. Anfall kan utløses av menstruasjon, stress, psykiske påkjenninger og av enkelte næringsmidler. Den som har migrene vet ofte hva som utløser anfall. De vanligste matvarene som utløser anfall er matvarer som reker, ost, rødvin, sjokolade.

Når oppsøke lege?
Ved hodepine og migreneanfall bør du oppsøke lege for å få stilt riktig diagnose. Det er viktig å få utelukket andre årsaker til kroniske hodesmerter. Virksom behandling forutsetter riktig diagnose.