Bihulebetennelse – Høstens kattepine

Bihulebetennelse er en plage som hører høst  og vintersesongen til.  Når den først har satt seg, kan den være vond å bli kvitt.

Smerter i hodet, øyne, ansikt og tenner påvirker hele livskvaliteten vår. Mange opplever at enhver forkjølelse ender i bihulebetennelse og så er runddansen i gang. Noen tyr til antibiotika med eller uten hell, men denne formen for behandling svekker igjen de utsatte slimhinnene i nese/panneområdet og kan lett forårsake en ny forkjølelse, som igjen kan ende opp i en ny bihulebetennelse.

Vi kan hjelpe folk ut av denne onde sirkelen!

På Balderklinikken er vi flere behandlere som kan bidra til å forebygge helsen din. Med enkle naturmedisinske metoder og medisiner kan vi styrke immunsystemet og forkorte sykdomsforløpet. Behandling kan også forebygge svekkelser som så lett oppstår gjennom norske kalde vintre. i Norge skrur man opp innetemperaturen med elektriske ovner som gjør at slimhinnene våre i øyne, nese og svelg blir tørre og mer utsatt for påvirkning av bakterier og virus.

Et generellt kostholds- råd ved bihulebetennelse er å holde seg unna melk og melkeprodukter da dette kan øke slimproduksjonen.

Produkter som inneholder bukkehornsfrø og Timian kan være svært effektive. De virker avsvellende på slimhinnene i bihulene.

Homeopati mot bihulebetennelse
Homeopatiske medisiner er naturstoffer i fortynnet form. Medisinen styrker din generelle helse og stimulere din kropp til å bli friskere. Gjennom en kartlegging av dine symptomer vil homeopaten gi deg en medisin tilpasset deg og dine plager.I homeopatien ligger en helhetlig forståelse av helse og sykdom. Når en forkjølelse setter seg fast i bihulene trenger kroppen “et dytt” for å bli frisk. Med homeopatisk medisin beveger du energien i kroppen slik at en tilfriskning kommer i gang. Lang erfaring og forskning viser at behandlingen forebygger og forhindrer ytterligere bihulebetennelser.

Akupunktur mot bihulebetennelse
Akupunktør bruker vi ulike verktøy i behandlingen; for eksempel: nåler, kopping, massasje og varmebehandling.  Dette gir økt gjennomblødning i bihuler og neseslimhinne samtidig som det styrker immunforsvaret. I utredning av pasienter vurderes ikke bare symptomene som er direkte relatert til bihulebetennelsen. Kroppens generelle tilstand tas i betraktning samt tunge- og pulsdiagnose basert på kinesisk medisin. I tillegg gis råd om kosthold, saltvannskylling, livsstil, urter og kosttilskudd. All veiledning gis basert på pasientens tilstand.

Osteopati mot bihulebetennelse
En osteopat vil se på hele muskel og skjelett-systemet og de ulike kroppsystemene som fungerer i en sammenheng med hverandre. Ved osteopatisk behandling av bihulebetennelse er det spesielt viktig å sørge for at bevegeligheten er god i bena relatert til de ulike bihulene. For oss er det også viktig at det er god funksjon i bekkenbunn, diafragma (hoved puste muskelen), ribbene, ryggsøylen og kragebena. Et eksempel på sammenhengen i kroppen er hvis det finnes en låsning i bekkenet og stramning i bekkenbunn som for eksempel kan gi følgetilstander opp gjennom ryggsøylen til kraniet og påvirke bihuler.

Fotsoneterapi mot bihulebetennelse:
Under føttene finnes det ett system av soner som gjenspeiler kroppens forskjellige organer og deler. Ved sykdom eller svakhet i et organ kommer det en ømfintlig fortykkelse i underhuden i den korresponderende sonen i foten. Behandlingen består i punktmassasje av slike affiserte soner. Fotsoneterapi er en meget god behandling ved bihuleplager, gjerne i kombinasjon med homeopatiske medisiner.