Hjelp – stresset tar meg!

Brygge, stress
Finnes det en annen måte å takle stress på enn å være på autopilot?
Stress er noe de fleste av oss kjenner på hver dag og det er ikke nødvendigvis noe negativt. Problemet oppstår først når vi over tid overbelaster kropp og sinn slik at alarmen – det vil si det sympatiske nervesystemet – blir stående » å fyre». Samtidig har vi så dårlig tid at vi ikke får tatt vare på oss selv ved å gjøre det vi vet er bra for vår egen helse. Vi slutter å trene, spise sunt og sove nok. Kanskje jobber du enda mer og dropper skogsturen?

Symptomsjekkliste – er du stresset?

-sliten og trøtt
-irritert og utålmodig
-huske dårligere enn du pleier og det er vanskeligere å konsentrere seg
-muskelspenninger
-hjertebank
-sliter med å sove
-aktiv hjerne med mye grubling
-føler meg «deppa» og ser svart på livet

Hva kan du gjøre?

Det er mange forskjellige ting du kan gjøre for å ta vare på deg selv. Sove nok, spise regelmessig, trene eller kanskje ikke gjøre noe som helst – bare være. Det siste kan ofte være vanskelig, eller føles feil, for deg som måler egenverdet ut ifra hva du får til her i verden. Kanskje føles det å ikke gjøre noe som bortkastet, og som tapt tid.
What lies behind you and what lies in front of you, pales in comparison to what lies inside of you.
Ralph Waldo Emerson
Men nettopp slik stilletid/bare være-tid kan gjøre deg oppmerksom på hva du trenger akkurat nå og på å se hvordan du ønsker å leve livet ditt framover  – uten at du bruker din analytiske hjerne. Det du trenger vil ofte dukke naturlig opp i deg når du tillater å stoppe litt opp.
Etter litt stilletid, om det er et minutt eller en time, kan du gjerne gå mer konkret til verks. Sett deg ned med penn og papir og prioriter hva som er viktig for deg nå. Er det noe du kan utsette eller overlate til en annen?
Det vil si: Bruk tid på å rydde unna det du kan, og bestem deg for hva skal du gjøre med det som er igjen.

Mindfulness:

Mindfulness er en mestringsmetode som bidrar til stressmestring og økt livskvalitet. Det er en metode hvor vi trener på å bli mer bevisst de automatiske reaksjonsmønsterene som ofte styrer tanker, følelser og handlinger når vi blir stresset. Dette gjør at vi blir istand til å ta mer hensiktmessige valg og utvikler evnen til å takle utfordinger med mindre uro og stress.

Mindfulness-kurs:

For å lære mindfulness kan du gå på 8-ukers MBSR(Mindfulnes-based-stress-reduction)-kurs. Der trener vi kort sagt hjernene våre i 8 uker. I tillegg trener vi på å bli bedre til å være greie mot oss selv.
Mindfulnesskurs passer for både deg som sliter med sykdom eller stress og for deg som ønsker å forebygge stressrelatert sykdom.
Sjekk ut MBSR-kursene våre hvis du ble nysgjerrig.