Kopping – hva er det godt for?

Kopping

Den siste tiden har kopping fått en del omtale i mediene. Det har blitt trend blant mange OL-utøvere, spesielt i det amerikanske og kinesiske laget. Hva er kopping og hva er det godt for?

 

Kopping har blitt brukt i mange hundre år. Man vet ikke akkurat hvor og når denne behandlingsmetoden startet, bare at den har blitt benyttet i lang tid. Kopping brukes aller mest innen det vi i dag kjenner som tradisjonell kinesisk medisin, der bruk av glass-, bambus- eller plastkopper er vanligst.

Selve behandlingen går ut på at terapeuten lager undertrykk i en kopp som plasseres på pasienten. Undertrykket kan skapes på ulike måter. Tradisjonelt brukes flammekopping, men også vakumpumper er vanlig på mange klinikker. Ved flammekopping dynkes en bomullsdott i alkohol som antennes, flammen føres inn i koppen og brenner opp oksygenet. Med en rask bevegelse føres så koppen på pasientens hud. Flammen er aldri nær pasienten, kun i koppen for å skape et vakuum. Ved bruk av pumpe føres koppen først på pasienten og via en ventil pumpes det et vakuum i koppen. Koppene blir vanligvis stående i 10-15 minutter. Rett etter koppene er satt på føles huden stram og strekt, men etter 2-3 minutter slapper muskulaturen av og en varm behagelig følelse kommer frem. Koppene etterlater tydelige røde merker. Disse varierer noe i farge fra lys rosa til mørk rød/lilla, men forsvinner innen en uke eller to. Merkene er helt ufarlige, men kan føles ømme rett etter behandling.

Hvorfor bruker man kopping? I litteraturen står det at kopping kan øke blodsirkulasjon og løse opp spenninger. Ved muskelsmerter, stive muskler og skader vil denne behandlingen være spesielt gunstig. Utøvere med gamle skader som verker, eller muskler som ikke slapper av etter hard trening vil kunne dra nytte av kopping. Vanlige personer med stiv nakke, musarm, tennisalbue, skulder- eller ryggsmerter vil også kunne lindre smerte og ubehag ved kopping. Forskning viser at kopping har effekt ved blant annet nakkesmerter og korsryggsmerter, det er oppsummert i en analyse gjort av Rozenfiled, med flere, publisert i 2015. I tillegg til å redusere smerter virker kopping muskelavspennende og bedrer blodsirkulasjonen til muskulaturen som gjør at muskulatur restituerer raskere etter anstrengelser og større belastninger. Dette er hovedgrunnen til at kinesiske og amerikanske toppidrettsutøvere bruker dette nå i Rio under OL. Hvorvidt idrettsutøvere presterer bedre med eller uten kopping er vanskelig å si. Likevel sier forskning at smerter og muskelspenninger effektivt kan behandles, noe som hjelper utøvere i å være mer avslappet og smertefrie når de skal prestere. Dette kan ha positiv effekt på utøverens resultat.

https://www.youtube.com/watch?v=nXhWo7UXrMg