PREDIABETES ELLER «NESTEN DIABETES»

Dette er et begrep som brukes om dem som har nedsatt glukosetoleranse og som er i faresonen for å få type -2 diabetes.

Så mange som 600 000 nordmenn har prediabetes – det er 12% av befolkningen.  Prediabetes betyr at blodsukkeret er høyere enn normalt. Kroppen klarer ikke å omsette glukose på vanlig måte, slik at blodsukkeret tenderer til å stige etter et måltid.

Blodsukkeret er høyt, men ikke høyt nok til å bli klassifisert som type -2 diabetes.

Dessverre så viser forskning at over halvparten av de som lider av prediabetes vil utvikle type-2 diabetes innen 10 år, eller tidligere, hvis de ikke starter med en livsstilsendring.

En annen ting som er veldig viktig er å vite at diabetes er en tilstand med høy risiko for senkomplikasjoner. Risikoen øker betydelig om blodsukkerverdiene er høye over lang tid.  Så går du rundt i mange år med for høyt blodsukkeret (har Prediabetes) så risikerer du å få senskader i blodårer, nyrer, øyne m.m lenge før du får diagnosen Prediabetes. Får du type -2 diabetes vet vi at senskadene allerede har startet for mange år siden før diagnosen er satt.

Når bør du oppsøke lege:

Det første du skal tenke på er:

  • Overvekt, det er den viktigste årsaken til Prediabetes
  • Du er inaktiv
  • Det er type 2 – diabetes i din nærmeste familie.
  • Du har høyt blodtrykk
  • Du sover mindre enn 6 timer per natt eller du sover over 9 timer per natt
  • Du kommer fra Pakistan, Tyrkia, India, Kina, Spania, og er overvektig

Det er enkelt å sjekke om du har Prediabetes.  Man tester blodsukkeret ditt før og etter du har inntatt en sukkeroppløsning.

Behandling:

Du må ned i vekt og du må starte med fysisk aktivitet.

De viktigste er å minimerer inntaket av raske karbohydrater, og du må øke inntaket av proteinrike matvarer og sunt fett. Mange prediabetikere har litt høy insulinproduksjon og om de da spiser mye raske karbohydrater som brus, lyst brød, halvfabrikata mat, ris, poteter, pasta og sukker, vil bukspyttkjertelen skille ut store mengder insulin til blodet. Typisk for prediabetikerere med høy insulinproduksjon, er at insulinet virker dårlig i cellene, slik at cellene må kompensere med å produsere mer insulin. Da kan du risikere å få insulinresistens (det skal vi snakke om i neste blogginnlegg om Ubalanse i blodsukkeret)

Etter en stund vil ikke kroppen klare å produsere insulin nok til å holde blodsukkeret normalt, og man utvikler type –2 diabetes.

Protein og fett derimot har nærmest ingen påvirkning på insulin i kroppen.  

En annen like viktig del av behandlingen er fysisk aktivitet. Du må ta treningen på alvor og du må tørre å ta i.

En rekke studier viser at fysisk aktivitet har den fantastiske effekten at den hjelper deg til å unngå den store blodsukkertoppen som kan komme etter et måltid – fysisk aktivitet som en god gåtur med litt svetting, senker blodsukkeret like godt som medisiner. Og det helt uten bivirkninger.

Er du overvektig og har familiemedlemmer som har diabetes , ta kontakt med lege og ernæringsterapeut. Vi hjelper deg til å endre livsstilen din slik at du kan unngå å få diagnosen type -2 diabetes.

Og kanskje det beste av alt: det skal ikke mer enn minus 5 kg ned i vekt og en liten gåtur hver dag i 30 minutter før du få store helsegevinster.

Kilder:
1: http://www.dagensmedisin.no/artikler/2014/06/04/stive-blodarer-risikofaktor-ved-diabetes/
2: http://nhi.no/seminarer/type-2-diabetes/pasientinformasjoner/diabetes-og-nyreskade-14372.html
3: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0091743505001623
4: http://www.diabetesforbundet.no5: Diabetesboka