Reduser ryggplager med fysisk aktivitet

tre i solnedgang, ryggplager

Mange av oss har en hverdag med for lite bevegelse. Mange moderne jobber inneholder lite fysisk arbeid. For å unngå ryggplager og beholde en god rygghelse er det viktig at man sper på med fysiske aktiviteter i hverdagen. Det trenger ikke å være trening, men kan være andre aktiviteter du liker som inneholder bevegelse.

Dersom du f.eks liker å ta bilder kan det være en fin måte å komme seg ut på. Samtidig som du gjør noe kreativt, kan du forebygge ryggplager og andre lidelser i muskel- og skjellettsystemet.  Du merker nesten ikke at tiden går når du går tur og tar bilder.

Bildet over er tatt på Rørfjell mellom Råde og Fredrikstad etter en særdeles fin tur på en vakker dag.

10 gode råd som hjelper deg å beholde en god rygghelse og reduserer ryggplager

Vær føre var

Har du mange vonde rygger i slekten? Ryggsmerter går ofte i arv. Heldigvis trenger ikke du å få plagene selv om far har dem, hvis du forebygger bedre enn far.

Vær fysisk aktiv

Det er godt dokumentert at variert fysisk aktivitet gjør at du sannsynligvis ikke får mye ryggplager.

Gå mye

Gå turer med gode sko i ulendt terreng. Det beste er at du går uten noe å bære på, for da kan armene få slenge fritt, og ryggsøylen får beveget seg. Gå trappene på jobb.

Gjør øvelser hjemme

Ta noen øvelser hjemme for styrke og bevegelighet. Gjerne mageøvelser, knebøy, pushups og øvelser som skaper bevegelse i de små leddene i ryggen. Ha sterke muskler i bein, rygg og mage. Det er viktig at også de indre musklene er sterke.

Tilpass arbeidsplassen

Jobber du mye sittende, bør du sørge for å ha riktig høyde på stol og bord. Ta små pauser. Reis deg opp og tøy litt.

Løft riktig

Må du løfte mye i jobben, bør du bruke hjelpemidler, selv om det kan ta lenger tid. Og hva du enn gjør: ikke løft med ryggen, men med beina. Stikk baken ut, bøy knærne og løft inntil kroppen. Ikke drei ryggen, flytt heller bena. Det er best å bruke ryggsekk.

Sitt bra

Sitter du «oppå» ryggen din, kan du fort få vondt. Vipp bekkenet litt bakover, så du har en liten svai nederst i ryggen, det er godt for ryggen. Det er lettere å sitte bra på en litt høy stol enn en lav.

Lær av katta

Strekk ryggen ofte. Gjør du det samme, beveger du de små leddene i ryggen, noe som kan forebygge ryggsmerter.

Unngå overvekt

Overvekt er stor belasning på ryggen. Prøv å gå ned i vekt, så får ryggen din mindre å bære på.

Bruk gode sko

Riktige og gode sko er svært viktig. Spesielt om du går og står mye. Godt fottøy er derfor en veldig god investering for ryggen.

– Rådene bygger ikke på vitenskap, men på erfaring, sier Even Lærum, leder for Formidlingsenheten for muskel-og skjelettlidelser ved Ullevål universitetssykehus.

De ti rådene er hentet fra:
https://www.nrk.no/livsstil/ti-gode-rygg-rad-1.2645167